søndag den 21. april 2013

Torskebonanza på sundet

Lørdag d. 20 april sejlede vi mod møllerne om morgenen. Vejrudsigten havde lovet vindstille vejr og fuld sol. Så det var med godt humør at vi nåede frem til første stop. Morten åbnede ballet med at sprænge sin line i første kast og ofre sin nybundne flue samt pirk til sundet. Efter to kast havde vi  3 fisk ombord. Lauge lagde hårdt fra start med en fin torsk på 3,3 kg.

Det skulle hurtigt vise sig at torskene bestemt var i hugget. Et par stykker på fluerne og rigtig mange der huggede på pirkene. Vi flyttede os langsomt sydpå og fik hug på hvert eneste stop. Det var forrygende fiskeri. enkelte undermålere ind i mellem, men klart bedre størrelse på gennemsnittet af fiskene end sidste år. Efterhånden lagde vinden sig mere og mere og vandet var stadigt fuldstændigt sigtbart. Det var næsten som at fiske i et kæmpe akvarium hvor vi kunne se fiskene fighte helt nede ved bunden.

Så sigtbart var vandet. Her en torsk kort før den er oppe ved overflade. Bemærk bunden. her var 7 meter dybt.
Rød/sort Toby 60 gr.
Jeg havde agnet med rød/sort toby. For et år siden sværgede jeg til den dyre fladbuk kastepirk i 60 gr. versionen. Altså indtil man sætter sådan en pirk til 90 kr i bunden, hvorfra den aldrig vil slippe sit tag. Jeg satte en sort/rød Toby på. Den virker sindsygt godt. Siden den dag har jeg stort set kun fisket med den. Den er efterhånden godt ramponeret, ridset af tandmærker fra hundredevis af torsk og arret efter møde med stenene på bunden.

DGTF fluen - dybt indhaleret
Vi havde en god portion orm med, men nåede aldrig at få dem i brug. Kastefiskeriet var simpelthen for godt.
Midt på dagen var vi i nået ned til den sydlige ende. Efter et par dovne træk, finder vi en en knold som holdt rigtig mange fisk. Morten var kommet lidt sent fra start pga. grej der drillede, liner der sprang og en øresundsbund, der grådigt holdt fast i hans pirke. Morten monterede en rød/sort Hven pirk + en DGTF flue og så var han ikke til at stoppe.

Torskenes maveindhold var kutlinger, småsild og et par enkelte krabber. Børsteorm havde de ingen af, så de må være holdt med at sværme og gravet sig ned igen. Lauge fangede mærkbart større fisk end os andre. Han benyttede en sort hvid pirk (sildeimitation), som de større sildejagende torsk  reagerede på.

Efter frokosten, var thermoboksen så fyldt at vi var nødt til at filletere fiskene for at få plads!

Selv de mindre torsk var meget fightvillige
I det fjerne så vi omridset af Kastrup2. Vi sejlede ned og hilste på. De havde, som os, helt forrygende fiskeri og satte på dagen foreløbig fangstrekord med masser af torsk til alle mand.

Sidst på dagen fik Morten virkelig indhentet formiddagens tabte fisketid. Den ene fine torsk efter den anden fik han op. Han endte som bedste fangende med 20 torsk. Lauge fik dagens største på 3,3 kg.
Vi fik ikke talt alle fiskene, men et godt bud er at vi 5 mand fangede mellem 60-70 torsk denne dag.
Eftermiddag på sundet. Fyraftensøl og alle mand totalt "fiske-høje"