Fluer

DGTF fluen - Bindevejledning

DGTF fluen er et rimeligt let mønster som du selv kan binde ved at følge nedenstående.

Mustad ormekrog str. 2/0 og rød bindetråd

En rød Marabou Blood Quill (inkl fjerstamme) bindes ind

Rød chenille (eller uldgarn) og Fluo orange polarchenille fastgøres

Chenillen tørnes ind og danner krop.
Polarchenillen bindes op som vinge
Et par store perler (8mm) bindes på som øjne
Et par flashstrå i guld bindes ind mellem øjnene. UV-lim holder perlerne på plads.
Nye mønstre og jigfluer

(27. januar 2013)
Lift nye fluekreationer. DGTF i klassisk "filur farve", DGTF i mylarvarianter med selvlysende mylar. Til venstre et par sorte DGTF og slutteligt er par rejevarianter som har vist sig effektive.

De grønne mylarvariant belyst med UV.

Og mens vi stadigt venter på at isen smelter, skal der laves forsøg med forfang monteret med DGTF fluerne. Det er lige tiden til den slags vintersysler...

(06. juli 2012)
Har lige hygget mig en aften ved skruestikken. Af det kom der lidt nye mønstre der er tænkt som forfangsfluer. Den første blev endnu en variant af DGTF fluen. Denne version har jighale i stedet for marabouhale. De tre fluer blev bundet på et torskeforfang og jeg skal lige love for at de virker.

Dernæst en lille rød sprutte. Virkelig simpel flue bundet på få sekunder. De tynde tråde giver mere svæv end de almindelige gummisprutter.

De sidste er bundet af noget selvlysende mylar med rød kerne indenunder. Afhængig af placering af øjet kan de både imitere små sprutter eller fiskeyngel.

Til sidst det mest simple man kan forestille sig. En hvid jig vinge af pearlmylar. Bestemt ikke den store fluekreation. Nærmest bare en pimpet jig. Men jo mere jeg kigger på den des mere tilfreds bliver jeg med den. Mylarflettet overkroppen giver et indtryk af skæl og vingen ved vi fra juletræsfluerne har sin effekt. Flettet vil med tiden blive revet fra hinanden og blot udgøre en mere og mere busket vinge. Er spændt på om den bliver en ligeså giftig ophænger som jeg tror.

Mortens - "Den med øjnene"
(Slutningen af maj 2012)

I indeværende år har jeg fået fornøjelsen af at få Morten som fiskemakker, på mange af mine ture på sundet. Morten er en imponerende dygtig lystfisker, som udover sine lystfiskerevner er fantastisk godt selskab på fisketure.

Jeg tror det var på vores anden tur sammen, at Morten havde bundet nogle torskefluer med overdrevne store guldfarvede kugleøjne. Fluen virkede sindsygt godt, og fangede torsk ved at ligge slapt og passivt fisket på bunden, mens Morten var optaget at af sms'e på sin mobil.

Mortens "den med øjnene" har efter få ture mange torsk på samvittigheden
Næste gang bad jeg Morten tage et par øjne med, jeg kunne binde på DGTF fluen. På det tidspunkt havde jeg næsten et ½ års gode erfaringer med DGTF fluen. Mit bedste bud er at jeg jeg har fanget mellem 50 og 100 torsk på DGTF fluen.

Torskefluer med øjne. Fra oven DGTF, Flammen og to unavngivne torsketrolde.
Forår og forsommer har budt på ualmindeligt forsigtige torsk. Jeg er ovebevist. Morten, klart har fat i noget der forbedrer de bedste bindemønstre mærkbart. De store guldøjne gør en forskel. specielt når torskene er svære at få i hugget.

Desværre er det svært at finde kuglekæder i den størrelse (virker som årstidsbestemt julepynt), men heldigvis kan man få guldperler i den rigtige størrelse i Tiger butikkerne. Med lidt metaltråd, UV-lim og sort tush pen, kan man fint tilføje "øjnene" til de veldokumenterede mønstre som DGTF, juletræet og flammen.
Nedenfor ser du Flammen med øjnene i dagslys samt i mørke. Ikke overraskende er denne mit bud på en optimal flue til torskene´, efter solen er gået ned.
Flammen med øjnene i dagslys

Flammen med øjnene i mørke, opladet med UV lys

________________________________________________________________________
DGTF Fluen igen
(27. December 2011)
Var på jule fiskeri d. 26. december. Der var temmelig hård vind 8-11 m/s, så det blev kystnært i læ af Amager og København.

Der var lidt langt mellem fiskene Men pludseligt fik jeg et temmeligt kontant hug. Ikke noget pilleri. Bang og en torsk i topform kæmpede og tog udløb på mit lette grej. Hold kæft hvor var det sjovt. Da den var landet så jeg at den havde taget fluen. Som sad godt nede i kæften på den. Bemærk i øvrigt krabben længere nede i svælget.

DGTF fluen
(december 2012)

For et par dage siden var jeg forbi SalmoFly.Ville lige have lidt bindematerialer til de mørke december aftener. Jeg købte bl.a. noget UV akryl lim og en lille UV lampe. Så blev der eksperimenteret med hoveder og øjne. Fluen på billedet herover forestillede jeg mig at være en effektiv torskeophænger. Den stod så sin prøve på en blæsende 4. december på Kastrup 2 i godt selskab med bl.a. Mik. Den ligner ikke rigtig noget på billedet, men jeg har taget et billede af den i våd tilstand så man måske kan ane kontrasten mellem den røde krop og den fluoorange vinge.

I vandet er der godt svæv i polarchenillen og marabouhalen så det giver rigtigt gode bevægelser. Det orange flimrer nærmest sitrer på den røde baggrund

Det viste sig da også at torskene var enige. 4 af 6 fisk huggede på fluensmiley

Bl.a. denne fine 2 kg, som til stor morskab for alle valgte at genudsætte sig selv efter foto.
Torsk på knap 3 kg. fanget på DGTF

DGTF flue i grøn version med hvid vinge. Med og uden UV belysning.

Jeg havde også lavet en fiskeimitation til formålet.

Mik nåede at fange 5 af 7 torsk på denne flue. Bl.a. en fin 4,5 kg, (som jeg lige har lånt et billede af på Kastrup 2s hjemmeside). Anders fik også en af disse fluer så nu er det spændende at høre om han finder den ligeså god.

Jeg bandt også en fyldig flashflue og en rød baitfish, som jeg tror har masser af torskeappel.  Den røde baitfish er en af de nemmeste flue jeg nogensinde har bundet. Flytter man øjet længere tilbage kan den bruges som sprutte i forfang. Jeg har brugt dem i sprutteforfang. Ved at binde "sprutterne" selv kan man lave dem mindre end dem der fås i handelen.

Mit fluebinderi
(Juni 2011)

Nej fluefisker bliver jeg nok aldrig. Jeg har ret svært ved at lære at kaste længere end 6-8 meter, og mangler nok den tålmodighed og stædighed der skal til for at lære at mestre kastet. Så har jeg hørt at en del fluefiskere finder et godt og perfekt kast vigtigere end at fange fisk 8-/ Ok det bliver nok ikke lige mig. Til gengæld hygger jeg mig meget med at binde fluer. I starten var det klassiske kystfluer og mærkværdige eksperimenter. Den seneste tid har det drejet sig om at binde effektive torskeophængere og rørfluer til mine fladfisketackler. Med tiden vil jeg præsentere nogle af dem på denne side. I korte træk kan mange af kystmønstrene bruges som torskefluer, de skal bare opskaleres til en passende størrelse krog 1/0 - 5/0 afhængigt af fiskeri og sæson. Juletræsvarianter er supereffektive til torskene. På dage med godt fiskeri vil halvdelen eller flere hugge på ophængeren. Udover juletræsfluerne binder jeg lidt rejefluer af polarchenille/flash og nogle sprutteagtige ophængere i marabou. Den på billedet er monteret med en selvlysende perle og har taget fine torsk.

Så er der den spøjse på billedeet herunder. Den virker også virker fint. Halen er af hvide hakel fjer, sølv mylar og noget rødt som jeg ikke kan huske hvad hedder. Kroppen er af perlemor kaktus chenille og vingen er af sølv mylar. På hovedet har jeg bundet lidt røde gummiben, som giver den livlig beægelse mod strømmen. En fyldig flue der virker rigtig godt på lyse dage med klart vand.

Rørfluerne er stadigt på det eksperimentplanet. Jeg har endnu ikke gennemskuet hvorfor de flade vil have guld og glimmer nogle dage og dagen efter på samme plads vil de kun have hvid/pearl. Her i 2011 afprøver jeg forskellige forsøg med materialer som gummiben, i div. farvekombinationer. De røde mikrosprutter har allerede vist deres værd.

Næste eksperiment bliver en perlekæde af 4-5 rørfluer bundet af kaktuschenille med masser af sprællende gummiben. Jeg vil prøve dem i farverne rød, sort og pearl og se hvad de flade siger til dem.