tirsdag den 12. juni 2012

Grejindkøb i Sverige

Læser man Jens Plough Hansens fantastiske bog "Knæk og bræk på Øresund", vil man se at datidens kastepirk nr.1 var den svenske Wiggler pirk. Pirken er i bogen, nævnt som foretrukne pirk på "Kastrup" turbåden.
I dag, ca. 30 år efter, er jeg ofte medfisker på Kastrup 2. Det er stadigt således, at Wiggler er den bedst fangende pirk på Kastrup 2. Der er alle de andre pirke - og så er der Wiggler.
Desværre må wigglerpirken ikke længere forhandles i DK da den indeholder bly.
Jeg har fået mig en svensk tandlæge, og i går kombinerede jeg mit tandlægebesøg med et smut forbi sportsfiskegiganten i Malmø. Butikken er nogenlunde på størrelse med Sportsdres i København. Det var en velorganiseret butik, og jeg hæftede mig ved at de havde gjort lidt mere ud af jigs og gummidyr, end jeg har set set herhjemme.
Jeg gik målrettet efter hjørnet med wigglerpirkene og fandt hurtigt pirken i 5 forskellige farver.
Wiggler pirken (de tre nederste) og kopien "Wiggan" pirken (de to øverste)
Når man i forvejen har pirken i kobber og krom er man "klædt gopdt på".
Prisen på  de originale Wigglerpirke var 29 svenske, og 39 for Wiggan. Det synes jeg hverken  var billigt eller dyrt. Den eneste forskel jeg har kunnet mærke, er at blikket på wiggan pirken er noget hårdere når man prøver at bøje det. (Bøj det øverste stykke blik i en vinkel på ca. 30 grader. så går blinket mere levende)
Som jeg skrev før, gjorde de i butikken lidt (mere) ud af jigs og gummidyr. Jeg fald lidt over nogen "nya specialjigs - bra til sundet". Det var nogle krabbe / krebs imitiationer i rød/sort og orange/brun farve.
Krabbeimitation. rød/sort og orange/brun

Monteret på  et spro 50gr. jighovede, kan disse "gummikrablere" gå hen og blive et særdeles farligt bekendtskab for krabbeædende torsk. Dokumentationen har i endnu tilgode, men det vil klart blive afprøvet på en af mine førstkommende kommende ture.

Rød/sort krabbeimitation monteret på SPRO 50 gr. jighovede. Vil sikkert kunne gøres endnu mere tillokkende ved at male jighovedet og markere store "øjne" på det.
I øvrigt var gutterne i sportsfiskegiganten meget hjælpsomme uden at være pågående. Lige sådan  som jeg kan lide det. De holder sig i baggrunden indtil man beder om hjælp. Så er de til gengæld så hjælpsomme som man ønsker.

Fik bl.a. det råd, at varme pirkene op, før pålimning af reflektortape. Så skulle det sidde bedre fast. Rådet hermed videregivet.

Reflektortape med orange kant. På mig virkede det som en tape med god torskeappeal. Det må den også have gjort på svenskerne,for det var sidste strimmel tilbage i denne farve.
På vejen videre havde Anders (Kastrup 2, skipper), givet mig det råd at tage forbi den kæmpestore Biltema i Svogerstorp. Her fik jeg indkøbt diverse til båden. Bl.a. pumper, så jeg kan bygge min længe ønskede "dam med recirkulation". Hold øje med siderne her. En beskrivelse af propjektet vil blive lagt på.

6 kommentarer:

  1. Spændende indlæg! Ved nogen om man stadigvæk kan få fat i disse Wigglere, i Sportfiskegiganten?

    SvarSlet
  2. Det kan man Kian.
    Begge Malmøs butikker sportsfiskegiganten og fiskedags.nu fører wigglerpirken.

    SvarSlet
  3. Hvor kan man købe 40 grams Wiggler ger de gule.

    Mvh. Kurt Laursen

    viborg50@gmail.com

    SvarSlet
  4. Eneherskende i lagan, går supergodt i hård strøm.

    SvarSlet
  5. Hallellolja moment

    SvarSlet
  6. Hallellolja moment

    SvarSlet