mandag den 18. april 2016

Grejtest - alsidigt kystsæt til billige penge


Stubs-fiskeudstyr.dk kører for tiden et slagtilbud på 699 kr for et kystsæt bestående af Ron Thompson Tyran 9 fod 7-25 gr. og det fede Okuma Ceymar White str. 30Stub's har bedt mig teste sættet og herunder kan du læse hvad jeg synes.

Lad os starte med stangen, som er en 9 fods Ron Thompson Tyran med kastevægt 7-25 gr. 

Stangen kommer i en stangpose, som er opdelt i 2 rum så øjerne ikke kradser lak og beviklinger. Der er ikke tale om nogen luksuriøs pose, men en gør det den skal. Indvendigt er den foret med med glat nylon. Ydersiden er af sort velouragtigt stof. 
Da jeg pakkede den ud blev jeg nok lidt overrasket. Af en prisbillig stang, markedsført på råstyrke, havde jeg nok forventet en noget grovere og grimmere stang. Men til en tilbudspris på 299,- (for stangen alene) er den faktisk ret pæn med godkendt finnish uden at være prangende.

Lad os starte nedefra. Håndtaget er todelt af Sort EVA skum med pynteringe af orange elokseret aluminium og naturkork detaljer. Hjulholderen er gummibelagt og hjulet sidder godt fast når der er strammet til.

Selve klingen er todelt og monteret med 9 SIC løberinge. Den er bygget af PBO fibre og forstærket med spiralopbygning. Den føles helt fin at stå med og med dens lave vægt er nede på sølle 225 gr. Så kan man, uden anstrengelse, fiske med den en god lang dag. Der har været skrevet en del om stangens styrke. Nederst på siden finder du et klip fra syden, hvor de tester at stangspidsen alene kan løfte 10 kg.

Selv med 14 gr kastevægt i 10 ms modvind kastede stangen forbavsende godt
Jeg testede stangens kasteevner med lavest angivne vægt (7gr.) og pressede den op til 32 gr. Af en så alsidig stang kaster den helt ok og tilfredsstillende. Svirp, og det lille bullethead på 14 gr landede halvt ude i havneløbet, trods strid modvind. 

Jeg lod agnen kure langsomt over bunden. De små stød fra sten og muslinger på bunden forplantede sig fint fra linen gennem stangen til min hånd. Trods manglende kontakter under testturren er jeg overbevist om at man let mærker forsigtige hug og nippen til endeagnen. Stangens følsomhed er godkendt. Desværre bød testturen ikke på fisk, så en beskrivelse af fightegenskaber må i have til gode.

Alt i alt vurderes Tyran, som en alsidigt allround stang som kan bruges til ferskvand. P&T, samt på kyst og mole. Jeg kender i øvrigt ikke andre stænger, der både kan kaste med 7 gr. og løfte 10 kg. (se videolink nederst på siden)

Producentens specifikationer: 
  • Kastevægt 7-25g
  • Længde: 9´- 270cm
  • 2 delt
  • SIC keramiske løberinge
  • PBO fibre klinge
  • Spilt EVA Skumhåndtag
  • super stæk
  • Individuel hånd testet 
Det medfølgende Okuma Ceymar hjul har jeg testet (str 40) et lille års tid.

Det er et lavvægtshjul bygget af kunststof så det vejer stort set ingenting. I sættet har Stubs meget fornuftigt valgt str. 30 og vægten er så helt nede på kun 213 gr. Det er i den grad lækkert at vægten er holdt så langt nede. 

Man kan kaste igen og igen og igen. Uanstrengende fiskeri med grej, der intet vejer er bare fedt! 




Designmæssigt er hjulet ret flot! Farverne er holdt i hvid perlemor, blank sort og sølvmetallic detaljer. Som på de fleste andre hjul kan håndsvinget flyttes til højre side (til glæde for de venstrehåndede fiskere). Af tekniske specifikationer kan nævnes 7+1 kuglelejer og et bremsesystem af filt-multidisc. Men jeg har især sat pris på at hjulhus, spole mv. er bygget af lette kunstmaterialer, som graphit og aluminium. Udvekslingen er fornuftige 5.0:1 så du let kan tilpasse din indspinningshastighed fra ganske langsomt til forholdvis hurtigt indspinning. 


    Producentens specifikationer: 
  • Kugleleje.: 7 + 1
  • Udveksling.: 5,0:1
  • Multi Disc bremsesystem
  • Quick-Set anti-reverse (rulleleje)
  • Messing pinion gear
  • Grafit hjulhus
  • Letvægts EVA greb
  • Computer balanceret rotor
  • Alu spole

  • I det år jeg har fisket med Ceymar må jeg indrømme jeg er blevet positivt overrasket. Jeg har brugt det til kastefiskeri fra båd og "kranet" lidt over 500 torsk op til 5 kg. Når tunge fisk trækker line af bremsen foregår det fint i et jævnt træk. 
    Endnu bærer hjulet ikke præg af slid. Gangen føles stadigt rimelig smooth uden hakkende gang. Et kontant vrid på hjulet og det drejer 7-8 omgange rundt - helt af sig selv. Til kastefiskeri fra båd er lineoplægget mindre følsomt end ved kystfiskeri under svære vindforhold. Der har intet slinger været i oplægget. Linen lægger sig jævnt og på hele spolens bredde og det ville ikke bekymre mig at bruge hjulet til kyst eller ferskvand. 
    Til det lidt tungere fiskeri fra båd og mole vil jeg nok opgradere fra str. 30 til str. 40.
    Pga. producentens materialevalg har der ikke være noget særligt behov for vedligehold. Kunsstof som graphit og alu er saltvandsbestandigt. Efter meget våde ture er hjulet lige blevet tørret af en enkelt gang. Thats it! Der har endnu ikke være behov for smøring. 
    Stadigt relativt pænt efter 1 års brug og ca. 500 torsk og en ny line
    Den overordnede vurdering af hjulet er at det er et udemærket mellemklasse hjul i den billige ende af prisskalaen. Især dets lave vægt tiltaler mig. Os som ikke gider bruge megen tid på vedligehold og oliefingre bliver glade for hjulets konstuktion.  Man får meget hjul for pengene (449 kr i skrivende stund) 

    Med dette sæt bliver den almindelige fisker, som fisker et par gange om måneden, godt klædt på til det meste fiskeri i danmark. Sættet kan bruges til kyst, sø og p&t. Du kaster fra 7 -25 gr og stangen er i den grad velkastende. Sættet vejer lige knap 500 gr. 

    I skrivende stund er den massive stime af millionvis hornfisk så småt ved at runde Kronborg. Om ganske få dage går det i resten af landet. Leder du efter et hornfiskesæt så er denne combo et godt bud til fornuftig pris. Når du bliver træt af at fange hornfisk kan du tage stangsættet med i put and take søen, tage på gedde og aborrejagt eller fange flade fra molen. Skulle du være så heldig at få en målertorsk på er det intet at frygte - se selv videoklippet herunder.


    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar