mandag den 23. januar 2017

Buletur(e) på sundet

Af Morten Hansen

Jeg har inden for en uge været med på 3 buleture med turbåd fra Helsingør, her er en lille beretning om turene.
Første tur var med Christian (sundfisker) og Oscar- Christians søn, lørdag den 14-1 med båden Sværd. Fra 7.30-12.30 Med Kim Knudsen som skipper.

Jeg fisker mest fra småbåd, men der er jo noget særligt ved at fiske fra en turbåd. Jeg var inviteret af Christian og glædede mig utrolig meget. Christian og jeg fiskede meget sammen tidligere, men de sidste år er det desværre ikke blevet til så meget. Men i dag passede det hele og vi skulle af sted. Der skulle opgraderes i grejbeholdningen inden turen, så der blev sms’et frem og tilbage og det betyder jo bare man glæder sig endnu mere. Vi var ved båden i god tid og fandt nogen pladser. Vi var ikke de første og man kunne fornemme hyggen og forventningerne på båden. Det var selvfølgelig helt mørkt og et par grader over frysepunktet.

Der var liv i Helsingør lystbådehavn. En del turbåde skulle ud og der var travlhed ved rampen. Vi kunne også se lys på en del småbåde der lå rundt i havnen.I ugen op til, havde fiskeriet været fornuftigt, trods stormen lidt tidligere. Men jeg havde en bange anelse, hvad jeg kunne aflæse ville der være meget svag strøm, hvilket tit betyder torskene ikke samler sig så meget. Men forhåbningerne var høje og vi gled ud på sundet med store smil og lidt spændt stemning. Vi gik nord over som langt de fleste både. Og der var mange både måske 6-7 turbåde og 10-15 småbåde i området nordøst for Helsingør. Det skulle hurtigt vise sig at de lidt bange anelser mht. strøm var rigtige, det var svært! Vi brugte en del tid på at lede, og der var langt mellem snapsene. Men vi hyggede også selvom det blev rigtig koldt, der kom også sne. 

Jeg tænkte lidt på Oscars oplevelse af turen. Man har hørt en del fiskere klage sig over en buletur med lidt langt mellem stoppene, få fisk, kold vind med sne…og når man så er 10 år virker det ikke som den fedeste oplevelse ….Men nu har Oscar også været på en del ture og selvom han havde fået lidt kolde fødder (bogstaveligt talt ), hørte jeg ham ikke klage. Det syntes jeg var ret sejt.
Buleture behøver ikke være så hektiske der blev fisket stille og roligt


Dagens højdepunkt var Christians hjemmebryggede IPA, den var fantastisk! Der kom lidt fisk. Jeg fik en 3 kg med hjem og frem for alt var det super hyggeligt. Den sidste time brugte vi ud for Helsingør på lidt drivfiskeri, da skipper ikke mente torskene ville samle sig. Alt i alt en hyggelig tur med svært fiskeri. (Senere hørte vi at Fyrholm havde fået gang i bulefiskeriet over middag, men der havde en del både givet op)

Så blev det søndag d. 15-1. Der skulle jeg bruge dage på Fyrholm med min gode ven Simon. Det var en tur med Jans Lystfiskershop, fra kl 8-15 . Med Lars Pryds som skipper. Jeg var der i god tid men Simon havde et par syge børn så han kom lidt senere men så fik jeg en hyggelig snak med flere af de andre på båden, stemningen var høj og Simon var også klar da han ankom - og vi tøffede ud, det var op på de samme pladser som dagen før. 
Men den manglende strøm var igen et problem. 

Vi ledte og formiddagen gik, med få stop, vi var længere nord på og vi var tilbage i samme område- der blev gjort meget for at finde fisk, men der var lidt langt mellem dem, dog ikke som dagen før. pludselig lidt over middag ramte vi et stop hvor de flest hen af siden stod med fast fisk, det er nu et fedt syn, der kom også gode fisk op, de to største omkring 8,5 kg og der blev smidt et par rigtig gode bla af Jan fra shoppen og Christian Mønsted Tandrup. Christian har jeg lært at kende for nylig, super flink fyr der lige kom og gaffede en af mine fisk og med de stop steg stemningen helt tydeligt- der kom flere 5-6 kg fisk op men de fleste fisk var 2,5-3 kg jeg selv fik 3 stk. Men lige som det gode fiskeri var skudt i gang sluttede det, vi havde da flere stop med fisk men slet ikke som de 2-3 rigtig gode stop med mange fisk og en del i fin størrelse…Man skal være klar når de er der…
Jeg tror de fleste fik fisk og de bedste fik 7 bla Jan, han kan bare et eller andet. Vi kom i havn og kunne se frem til fredag hvor Simon og jeg igen skulle med fyrholm.


Fredag d. 20-1 med Simon og hans familie på Fyrholm. Med Hans Hagerup som skipper.
Simon havde inviteret mig med på Fyrholm, han havde besøg af noget familie der skulle med på Buletur, de har fisket før bla på det gule rev men det er jo noget andet på en buletur i sundet hvor man skal være klar når det gælder, det gik nu fint nok og vi havde agterpladserne for os selv, så alt var fint.

Turen startede lidt som de andre, en del søgen rundt men denne gang syd for færgerne. Der gik lidt tid før vi kom i vandet første gang, men så kom vi også i gang, jeg fik en 3 kg og Simon og hans far fik hver en 6 kg som firsttimer, hold da op, hvis det skulle være sådan her hele dagen ville det da blive vildt… Men efter et par gode timer frem til ca kl 11 gik det lidt i stå, indtil da havde det også været fint, med fisk op til 8,5 kg og en del 5-6 kg …. Men så dødede det ud.. de sidste 4 timer blev svære, enkelte gode stop men meget leden, vi blev i samme område hele dagen og plotteren må ha været malet sort syd for færgerne, hvis sporet var slået til på den. Men en hyggelig dag hvor næsten alle fik fisk og de bedste fik vel 6-7 fisk op og vende, men det var som sagt fint med fisk i 5-6 kg klassen og større og stort set ingen helt små. Jeg selv måtte nøjes med 4 stk omkring 3 kg. Men var nu fint tilfreds! Men en hyggelig tur hvor også dækshunden så ud til at hygge sig.



Øresund er et skønt sted på alle årstider.

Det tre ture var med tre forskellige skippere, der alle virkede til at de gjorde hvad de kunne for at finde fisk, og alt virkede professionelt i en hyggelig tone.

Så er der det med grej og at forstå vigtigheden af dette samt paratheden under en bule tur. På et par af turene oplevede vi folk stod med grej der ikke helt var tunet til dette fiskeri. Ældre hjul med lineføre der ikke er smurt, for lette pirke mm. 
Jeg syntes faktisk godt der til tider kan fiskes med linefører hvis hjulet er tip top og der ikke er is, så kan de være hurtige nok, men man skal kende begrænsningerne for sit grej.
Vi så bla. en (flink) gut med et mindre multihjul med linefører og med lav udveksling på hjulet, samt kun ca 50 meter line på hjulet (meget lidt line inderst på hjulet) og en 200g pirk, hvor alle andre stod med 450-500. Det resulterede i han konstant fangede en masse liner og når der blev ringet op tog det 3-4 gange så lang tid for ham at komme op, selvom han drejede ufattelig hurtigt på hjulet.

Der var andre et par andre på både der lånte ham en pirk og prøvede at hjælpe, men det var først da han lånte et helt sæt, en anden stang og hjul og pirk det gik, så fik han også en 6 kg i aller første løft…
Man bør nok lige læse op på teknik, og grej og forstå vigtigheden i at komme ned det sekund der bliver ringet med klokken, ikke 5 sek efter…Alt gik jo, men man kan sparre sine medfiskere og sig selv for dumme situationer ved at forberede sig. 
[Her på bloggen er der en side der beskriver, grej, teknik mm. Du finder den ved at trykke på dette link

Knæk og bræk Morten

Ingen kommentarer:

Send en kommentar