mandag den 9. december 2013

Bodil fik mig en tur i vandet

Med udsigten til endnu en storm med kraftige vindstød, havde jeg været en tur i havnen for at tjekke fortøjninger og sætte en ekstra stormfortøjning på båden. 
Bodil ramte København sidst på eftermiddagen. I løbet af aftenen var jeg i havnen et par gange - Vandet var godt nok steget en del. Nu stod det lige under bådbroen
 
Vandstands prognosen fra DMI blev tjekket og det så ud til at have toppet. Næste stigning skulle først komme i morgentimerne. 
Jeg tjekkede havn og båd på vej til job da kl. Var lidt i syv. Vandet stod igen lige under bådbroen. Ifølge DMI ville det stige yderligere. Derfor kørte jeg om formiddagen en tur ned til havnen. Allerede på vejen fik jeg et par meldinger om at det "desværre ikke ser for godt ud".

Vandet stod nu op over bådbroerne. Vores ladestandere stod i vand og fortøjningerne var faretruende stramme på nogle bådene. 
Nabobåden var mest presset og lå dybt på den ene side. Den ville enten gå under eller rive sig løs. 

Der skulle gøres noget og det var indlysende at Bodil ville få mig en tur i vandet. Det var bare at trække i waders og begive sig ud på bådebroen. Vandet gik til midt på skinnebenet. Det var ok, men det blæste stadigt vildt og der kom nogle vindstød - så kraftige, at jeg nær var væltet eller gledet af broen. 

Ombord på båden gik det fint med at løsne fortøjningerne, men det betød så at der nu var en halv meter mellem båd og bro.

Jeg havde ikke lige tænkt over at det kunne blive svært at komme tilbage. Det må have set sjovt ud da jeg hang på maven på bådens stevn og lavede et slags baglæns spring ind mod broen. Heldigvis lykkedes det at komme tørskoet i land. 

Så var det bare at holde øje med vandstandsprognoserne. Det gik fint til om aftenen hvor vandstanden slog alle rekorder med vilde 165 cm over daglig vande. Den gamle rekord var fra tyverne og omkring 153 cm.

Fortøjningerne kunne stadigt give sig lidt, men nu skulle vandet absolut ikke stige mere. Vandet gik op og ned med et par cm hele tiden, men heldigvis var toppen nået. Omkring kl. 22 trak vandet sig langsomt tilbage. Om morgenen var vandstanden faldet 90 cm. Bortset fra at der flød alt muligt lort og vraggods rundt var der ro i havnen og alle "vinterbådene" havde heldigvis klaret den.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar